amandelmeel, koolhydraatarm alternatief, glutenvrij

Koolhydraatarm amandelmeel is net als kokosmeel, abrikozenpitmeel, hazelnootmeel en proteïnepoeder een veel gebruik ingrediënt bij koolhydraatarm bakken. Amandelmeel word vaak in koolhydraatarme recepten gebruikt vanwege het lage gehalte aan koolhydraten. Je baksel word er wat korreliger van dan wanneer je gewoon meel gebruikt.

Amandelmeel, koolhydraatarm alternatief

Maar je kunt er ook prima amandelspijs en marsepein van maken. Gebruik dan wel een suikervervanger zoals stevia of Erythritol anders maakt het geen verschil qua koolhydraten. Bijkomend voordeel van Amandel meel is dat het Glutenvrij is. Ook voor die categorie recepten kun je het dus gebruiken.

Ik heb gekeken hoeveel koolhydraten er in amandelmeel zitten maar dat verschilt nogal. Ik vind waardes van 2.5 gr tot 21 gr per 100 gram meel. Over de calorieën is ook niemand het eens, die komen tussen de 575 en de 690 kCal per 100 gram uit. Het is dus heel verschillend per merk en soort meel. Controleer de verpakking is dus het credo. Maar neem je amandelmeel plus andere ingrediënten en verdeel je het baksel in delen dan blijft er doorgaans niet veel aan koolhydraten over. Maar pas wel op met de voedingswaarde want rond de 600 kCal per 100 gram is een forse energiewaarde.

amandelmeel koolhydraatarm amandelmeel kopen amandelmeel koolhydraatarm glutenvrij kopen

Bruine amandelen, witte amandelen en meel van amandelen

Over de rest van de voedingswaarde zijn ze het wel aardig eens. Rond de 20gr eiwitten, rond de 50 gram vet (olie), 10 gram vezels en bij 15gr khd ongeveer 4 gr suiker. Verder zit er wat natrium (28gm) en ijzer (9mg) in 240mg calcium. ER zou ook nog magnesium en diverse vitamine B in amandelmeel zitten maar dat vind ik niet overal terug.

Netto koolhydraten:
voor de puriteinen onder ons, op internet is terug te vinden dat amandelmeel per 100 gram rond de 5 gram netto koolhydraten bevat. Dit zou ook de verschillen bij de opgegeven voedingswaarde kunnen verklaren. Op de diverse webshops kom ik waardes tegen van tussen de 5 en 10 gram koolhydraten per 100gr. Ga dus maar van 5 tot 10 gram khd per 100 gr.

Amandelmeel word gemaakt van witte amandelen. Daar is eerst het bruine vliesje afgehaald door ze even kort met heet water te behandelen. Dan worden ze gemalen. Je kunt het meel ook makkelijk zelf maken maar maak het niet te fijn want dan krijg je (net als bij pinda’s en hazalnoten) een pasta-achtige substantie wat je niet als meel kunt gebruiken.

Amandelmeel kun je kopen bij alle grote supermarkten maar ook bij alle webshops die dieetartikelen verkopen. Woon je in de buurt van Duitsland of kom je er wel eens neem dan gerust een voorraadje mee want het is daar veel goedkoper.

Amandelmeel kun je zelf maken. Dat is alleen rendabel als je een grote partij goedkope amandelen op de kop kunt tikken. Bij supermarkten en webshops is het vaak goedkoper dan wanneer je zelf amandelen gaat raspen.
Gebruik de fijne kaasrasp van een foodprocessor of kaasmolentje. Pas om met een foodprocessor, koffiemolen of staatmixer want voor je het weet heb je pasta. Ik heb een voorkeur voor de fijne kaasrasp van mijn foodprocessor als ik zelf notenmeel maak. Daar valt amandelmeel ook onder natuurlijk.

Nadeel van amandelmeel is dat het snel verbrand en dan bitter word. Pas dus op met recepten die je “mooi bruin” moet laten worden want bij amandelmeel gaat dat snel fout. Neem de onderkant van de aanbevolen temperatuur (rond de 160 graden) en controleer dit met een oventhermometer. Ga je heter bakken bekijk je baksel dan regelmatig en let er op dat het niet te donker word.

 

Webshops:

Dieetwebshop.nl

Holland&Barret

koolhydraatarme recepten