koolhydraatarme pannenkoeken recept met proteine

Er zijn heel veel recepten voor koolhydraatarme pannenkoeken maar veel daarvan vind ik volstrekt smakeloos. En dat komt vooral door te weinig eieren. Gebruik je voldoende ei dan zijn ze echter lekkerder. Mijn koolhydraatarme pannenkoeken zijn smakelijk en je kunt er ook stevige flensjes van bakken. Belangrijk is om bij deze pannenkoeken de dikte van de mix in de gaten te houden. Flensjesbeslag moet wat dunner zijn dan pannenkoekenbeslag. En bak ze vooral in een pan met anti-aanbaklaag want dit recept met veel ei en eitwit plakt makkelijk aan een (echt ijzeren) flensjesplannetje.



Koolhydraatarme pannenkoeken

Dit recept is een eerste stop op weg naar een serie van recepten voor smakelijke koolhydraatarme recepten op basis van eieren en proteïnepoeder of proteïnemeel. Door toevoeging van verse eieren, proteïnemeel en halfvolle melk krijg je een koolhydraatarme pannenkoek die ook nog ergens naar smaakt. Hier dus eerst het basisrecept en de beschrijving:

koolhydraatarme pannenkoeken proteine pannenkoeken

Ingrediënten:

2 eieren
30 gram proteine meel
20 gram gemalen lijnzaad
175 ml melk of water
2 eetlepels Parmezaanse kaas
zout en/of zoetstof

Ik maak 6 flensjes van dit beslag of 3 tot 4 grotere koolhydraatarme pannenkoeken. Pas op dat je geen al te grote pannenkoeken gaat bakken van dit soort mixen, de smaak word minder naarmate ze groter zijn. Ik bakte ze in een ijzeren flensjespannetje maar dat was geen goed idee. Het het beslag is nogal plakkerig vanweg het hoge eiwitgehalte en de kaas. Neem dus een pan met anti-aanbaklaag.

Toen het beslag een tijdje stond werd het dikker en heb ik er wat water bij gedaan. Je moet de consistentie hebben van flensjesbeslag, dus wat dunner dan pannenkoekenbeslag.  Neem ook gerust voldoende boter om in te bakken (echte boter, echt lekkerder) of doe wat olie (neutrale smaak) door de flensjes. Overigens is een eetlepeltje kokosolie ipv 1 van de kaas ook een idee. Maar later meer over de verschillende varianten van dit recept.



Serveertips:

Ik at ze eerst met roomkaas en een plakje ham. De volgende ging met pinda/notenpasta en zelfgemaakte notenmuesli. Verder natuurlijk met fruit of zelfgemaakte jam ( fruit compote, zonder suiker), sla met zalm, tonijn, gerookte zalm met bieslookroomkaas en ga zo maar door, eindeloos door. Als je eenmaal idee door hebt kun je blijven variëren en creatief zijn.

Maar vergeet vooral de spekpannenkoek niet. Erg lekker met pancake syrup van Walden Farms.

koolhydraatarme pannenkoeken

Advies: maak flensjes en geen pannenkoeken. Ze delen lekkerder uit, je kan meer met beleg variëren en experimenteren en hoe kleiner hoe lekkerder.

<a href=”https://donate.wikimedia.org/w/index.php?title=Special:LandingPage&amp;country=NL&amp;uselang=nl&amp;utm_medium=sidebar&amp;utm_source=donate&amp;utm_campaign=C13_nl.wikipedia.org” target=”_blank” rel=”noopener”>support WIKI</a>

<a href=”https://www.tuinplantenindex.nl/”>Terug naar de homepage</a>